Скална гробница от светилището Глухите камъни
Змейови къщи: до неотдавна българите наричали така долмените, разпилени по ниските склонове на Странджа и Сакар.
Долмените са създадени от траките. Траките споделяли европейската традиция на издигането на мегалити – праисторическите структури, като Стоунхендж, строени от древните обитатели на континента преди хилядолетия. Терминът "мегалит" произлиза от гръцкото "голям камък" и се отнася за няколко групи паметници: самостоятелно стоящи скали (менхири), каменни кръгове (кромлехи) и ниски структури, които често са използвани за гробове (долмени).
Траките издигали мегалити поне от ХII в.пр.Хр. до VI-V в.пр.Хр. Но те правели не само менхири, кромлехи и долмени. През този период те дълбаели скални гробници, а по високите скални масиви правели т.нар. скални ниши.
Технически, скалните гробници и ниши не са мегалити. Те обаче са смятани за част от тракийското мегалитно наследство, защото са създадени по същото време и в същите региони като класическите мегалити и изразяват същите религиозни идеи.
За древните траки скалата олицетворявала Великата богиня, а пещерите и дупките в тях били смятани за нейната утроба. Погребването на мъртвите в скални гробници и гробове имало дълбоко религиозно значение. То осигурявало връзката на смъртните с божественото и им гарантирало прераждане в блаженството на отвъдното.
Тракийски долмен, село Белеврен
Най-подходящите места да гледате мегалити в България са Източните Родопи, Сакар и Странджа, където гъстотата им е най-голяма. Разпределението на отделните видове мегалити в тези области обаче не е равномерно. Скалните ниши и гробници са широко разпространени в Източните Родопи, но не се срещат в Странджа, а в Сакар има само една. С долмените е обратното – те изобилстват в Странджа и Сакар, но са рядкост за Източните Родопи.
Построени от масивни каменни плочи, които образуват стените и покривите им, долмените са най-широко разпространените мегалити в България. Те приличат на долмените в Западна Европа, Кавказ и Северна Африка от 4000-2000 г.пр.Хр., но са правени векове по-късно. Затова историците смятат, че са възникнали самостоятелно като идея у траките. Първите долмени се появили в България през ХII-ХI в.пр.Хр. Строителството им достигнало своя разцвет през VIII-VII в.пр.Хр. и приключило през VI-V в.пр.Хр.
Днес в Странджа са запазени около 1000 долмена, в Сакар – около 500, а в Родопите – около 200. Тези долмени се намират на териториите на днешни България, Турция и Гърция. До неотдавна добре запазените долмени в България възлизаха на около 600, но днес едва стотина са в сравнително добро състояние. Другите са били унищожени през ХIХ и ХХ в. от иманяри и селяни, за които тези древни паметници били досадна пречка пред обработката на големи площи земи или били смятани за удобен източник на качествен строителен материал.
Тракийски долмен, Хлябово
По правило долмените се намират по била и склонове с добра видимост. Някои от тях са самостоятелни, други образуват групи. Повечето имат една гробна камера, но често се срещат и долмени с две гробни камери.
Тези помещения са клаустрофобично малки. Дължината им варира от 1,90 до 2,80 м, ширината – от 1,60 до 2,30 м, а височината – от 1 до 2 м. Входовете им са изключително тесни – през тях може да се мине само пълзешком. Те винаги гледат на юг. Понякога долмените имат малки коридори, които гледат на юг и запад, но никога на север. Тази ориентация ясно показва връзка с движението на слънцето, което за траките олицетворявало Великия бог.
Долмените, които виждате днес, са изложени на милостта на слънцето, вятъра, дъжда и снега, но създателите им не са предвиждали това да е така. Структурите били цялостно или частично покрити от могили, чийто диаметър можел да достигне до 25 м, а основите им били предпазвани от крепида (ниска каменна стена).
Долмен, резерват Ропотамо
По правило долмените в Сакар и Странджа са по-големи и сложно устроени от тези в Родопите. Най-впечатляващите и добре запазени сред тях са двойният долмен край село Хлябово, в Сакар, и два примера от Странджа: тройният долмен край село Кирово и долменът край село Голям Дервент. Долменът от Голям Дервент е и единственият с декорация, откриван в България – на фасадата му има релеф, изобразяващ спирали, меандри и двойна брадва, символ на царска власт в Древна Тракия. В долмена при Голям Дервент е погребан само един индивид – свидетелство за високия му социален статус.
Други интересни долмени се намират край селата Сакарци и Българска поляна в Сакар и селата Белеврен, Граничар, Евренозово и Заберново в Странджа.
През вековете поколения иманяри са ограбили неизвестен брой долмени. Заради това в обектите са останали малко свидетелства за това какво е имало в тях – кости, фрагменти керамика, понякога някой пропуснат накит. Фактът, че в един и същ долмен често се намират останките на няколко индивида, показва, че долмените са били семейни гробници, използвани от няколко поколения.
Менхирът Чучул камък, село Овчарово
Векове след като строителите на долмените потънали в забрава, мегалитите продължавали да впечатляват хората. Когато християнството изместило езичеството, край или върху някои стари долмени били издигнати параклиси. Според местните вярвания в долмените живеели змейове. В българския фолклор змейовете били добронамерени свръхестествени същества, които защитавали селата и реколтата. Проблемът с тях бил, че от време на време местният змей се влюбвал в някое момиче и го отвличал, а от тези бракове се раждали крилати деца.
За разлика от долмените, свободно стоящите менхири и каменните кръгове в България са рядкост.
Към края на ХIХ в. каменни кръгове се срещали основно в Странджа и Сакар, редом до долмените при Хлябово, Главан, Раздел, Мрамор, Българска поляна и други. От тях днес са оцелели само трите каменни кръга при Долни Главанак, в Източните Родопи, и един кромлех при Старо Железаре, Хисарско. За какво са били използвани каменните кръгове остава неясно. Възможно е да са служили за астрономически наблюдения или религиозни ритуали. Според една хипотеза те може да са останки от незавършени долмени.
Мегалитен каменен кръг (кромлех), Долни Главанак
Случаят с менхирите е още по-неясен. Никой не е сигурен кога и защо са били издигани. Според някои те символизирали тракийската идея за "мъжкото начало" във вселената и затова били почитани. Подобни камъни, при това в голямо количество, обаче са били издигани и през Ранното средновековие от българите преди приемането на християнството. По-късно много менхири били унищожени, но местното население запазило спомена, че са отбелязвали свещено място. В днешна България има много местности, които се казват Побит камък или Дикилиташ (турският вариант на името). След приемането на християнството много от тях били превърнати в оброчни камъни, посветени на светеца покровител на конкретното село. Хората се събирали при тях, за да му се молят и да принасят в жертва курбани.
От траките са запазени около 60 скални гробници в Източните Родопи. Те са изрязани в скални масиви, които се виждат отдалеч и имат добра гледка към околността. Повечето са единични, но се срещат и групи от две или три скални гробници. Обикновено имат една тясна предкамера, правоъгълна гробна камера, вход и отвор в покрива.
Скалните гробници лесно могат да се интерпретират като еквивалент на долмените – размерите им са сходни и са създавани по същото време. Разположението на входовете им обаче е много различно. Докато долмените гледат на юг, скалните гробници могат да гледат в коя да е посока на света.
Скална гробница от светилището край родопското село Татул
Заради иманярите и в скалните гробници има малко материали, които да дадат някаква информация на археолозите. Керамичните фрагменти и накити, открити в гробниците при Широко поле, край Кърджали, и Пчелари, край Стамболово, указват IХ или VIII в.пр.Хр. като дата на изграждането и употребата им. Скалната гробница в Татул обаче може би е по-ранна.
Загадката на нишите, издълбани в стръмни скали из целите Източни Родопи, надминава дори тази на скалните гробници. Никой не е сигурен защо и как са били издълбани на спиращи дъха височини.
Високи по-малко от метър, нишите обикновено имат форма на обърнат трапец, но се срещат и други форми – кръгла, правоъгълна, квадратна. Фактът, че много от тях изобщо не са високо над земната повърхност, допълнително затруднява обяснението им.
Досега са открити над 200 групи ниши. Най-голяма е концентрацията им в Глухите камъни, Маджарово и Вълче поле. Подобно на скалните гробници, нишите се появяват и в скалните светилища. Единствените археологически находки, намерени в подножието им, са керамични фрагменти от VII-VI в.пр.Хр.
Скални ниши край село Дъждовница
Липсата на информация разбираемо е отворила широко вратите за въображението. Някои учени смятат, че скалните ниши са съдържали погребалните урни на кремирани траки, които не можели да си позволят скъпите и престижни скални гробници. Но дъната на много от нишите са наклонени навън – невъзможно е да се сложи каквото и да било в тях. Други смятат, че нишите са издълбани от тракийски младежи като част от инициационен обред. Според трета хипотеза, нишите изобразяват звездното небе, а четвърта ги интерпретира като карти, които указват къде се намират антични златни мини. Други хипотези ги смятат за умалени модели на долмени и скални гробници или за символични изображения на утробата на Великата богиня.
Експеримент, проведен с характерни за епохата инструменти, показа, че една ниша може да бъде издълбана за около ден.
Каквато и да е била функцията на нишите, през V в.пр.Хр. траките спрели да ги правят – също както спрели да строят долмени и да дълбаят скални гробници. Защо е настъпила тази промяна? Никой не може да каже. При аристократите това изглежда се е случило заради промяна в погребалната мода. По това време в земите на траките се появили първите засводени гробници от тухли или камъни, където били погребвани аристократи.
Скални ниши при село Джанка